Om bompengeordningen i Norge
Om bompengeordningen i Norge
AutoPASS er samlebetegnelsen for de tekniske løsningene for bompengeinnkrevingen i Norge. Systemet består av flere deler eid av ulike aktører knyttet til ordningen. AutoPASS-samvirke er betegnelsen for det norske bompengeområdet.
Statens vegvesen har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å forvalte, føre tilsyn med og håndtere tvister mellom aktørene som virker innenfor AutoPASS-systemet. Det inkluderer også samordningsoppgaver i AutoPASS samvirke, eierskap og forvaltning av kjernesystemet.
Bompengeselskapenes relasjon til Statens vegvesen er regulert gjennom bompengeavtalen og i føringer fra Samferdselsdepartementet. Utstederselskapenes virksomhet er regulert i forskrift (Utstederforskriften). Utstederne må inngå utstederavtale med alle bompengeselskaper i Norge for å kunne virke.
Hovedformålet
Hovedformålet med bompengefinansieringen er å finansiere planlegging og bygging av offentlig vei for å få til en raskere utbygging av infrastruktur på vei. Dessuten kan bompengene på visse vilkår brukes til investeringer i faste anlegg for kollektivtrafikk på jernbane, inkludert sporvogn og tunnelbane. Som en del av en plan for et helhetlig og samordnet transportsystem i et byområde, kan bompengene brukes til tiltak for å drifte kollektivtrafikk.
Det er også åpnet for at man, i enkelte byområder, kan fastsette takstene på en slik måte at de bidrar til å oppnå særskilte behov i området. Det kan innebære at takstene kan differensieres ut fra kjøretøyene sin vekt og/eller miljøegenskaper, fastsettes på en slik måte at de påvirker valg av reisemiddel eller varierer ut fra tidspunkt på døgnet. Se mer informasjon i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029 og vegloven § 27.
Slik fungerer bompengeordningen:
1.Vedtak om bompengefinansiering
- Først må det fattes et lokalpolitisk vedtak i berørte kommuner.
- Bompengesaken, dvs. forslag til stortingsproposisjon, forberedes av aktuell oppdragsgiver, som er den som har ansvaret for å bygge ut aktuell veistrekning. Det kan være Statens vegvesen eller Nye Veier AS for riksveier og aktuelt fylke for fylkesvei.
- Stortingsproposisjonen kvalitetssikres av Statens vegvesen ved Vegdirektoratet, før den behandles i Samferdselsdepartementet og fremmes av regjeringen for Stortinget.
- Stortinget vedtar proposisjonen.
2.Bompengeinnkrevingen
- Det er fem bompengeselskaper i Norge, som alle er fylkeskommunalt eid.
- Bompengeselskapene har ansvar for finansiering av veiprosjekter med bompengefinansiering, for å etablere og drifte bomstasjoner og for innkreving av bompenger for kunder uten brukeravtale.
- Bompengeselskapene avslutter innkreving når lån er nedbetalt eller når innkrevingsperioden, som det er gitt tillatelse til, utløper.
- Utstederselskapene er kommersielle selskaper som krever inn betaling på vegne av bompengeselskapene fra brukere av AutoPASS-systemet.
- Utstederselskapene er ansvarlig for etablering av brukeravtale, samt brikkedistribusjon til brukere og oppfølging av sine avtalekunder.
3.Innkrevingssystemet:
- Bompasseringene registreres ved at kjøretøyet identifiseres med brikke, eller med bilde av registreringsnummer for dem som ikke har brukeravtale.
- Passeringene oversendes til et utstederselskap, som fakturerer brukere med avtale. Bompengeselskapene fakturerer brukere uten avtale.
Fakta:
- Alle bomstasjoner i Norge er automatiske.
- Det er flere kategorier bompengeprosjekter:
- på veistrekninger
- ferjeavløsningsprosjekter
- som del av bypakker.
- Takstskilt i byer er begrenset, men brukes i stor grad på veier utenfor og mellom byer.
- Innkreving av bompenger kan foregå etter, parallelt med eller før utbygging av et bompengeprosjekt (etterskuddsinnkreving, parallellinnkreving og forhåndsinnkreving).
- Brikker som er utstedt av godkjente utsteder, kan brukes i alle automatiske bompengeanlegg og som betaling av ferjebillett på enkelte ferjestrekninger i Norge. Se autopassferje.no om hvilke ferjestrekninger det gjelder.
Det er to typer AutoPASS-betaling på ferje, enten med AutoPASS-brikke eller med AutoPASS ferjekort, avhengig av hvilke ferjesamband som benyttes.
Fordeler med brukeravtale og fastmontert brikke i kjøretøyet:
- Alle må ha brukeravtale og gyldig brikke for å få 20 prosent rabatt.
- Informasjon om bompasseringer med brukeravtale, kontakt det utstederselskapet som du har avtale med. Har du ikke tegnet brukeravtale, må du betale fullpris. Passeringsinformasjon kommer på faktura.
- Rabatt i form av timesregel og passeringstak i enkelte bompengeanlegg.
- Rabatt for elbiler.
- Alle passeringer faktureres fra det utstederselskapet som du har brukeravtale med, uavhengig av hvor i landet du har kjørt.
- Tilgang til passeringsopplysninger finner du hos det utstederselskapet som du har tegnet brukeravtale med.
- Du kan ha flere kjøretøy på samme avtale, men hvert kjøretøy må ha sin unike brikke koblet opp til kjøretøyets registreringsnummer.
Tall for 2020:
- Totalt 66 bompengeprosjekter i drift
- Bompengeinnkreving i 342 bomstasjoner, fordelt på 740 innkrevingsfelt og innkreving på syv ferjestrekninger
- Totalt 986 millioner passeringer
- Inntekter: 11,5 mrd. kr
- Driftskostnader: 1 mrd. kr
- Driftskostnad per passering: 1,02 kr
- Total lånegjeld: 63 mrd. kr
- Andel passeringer med AutoPASS-brikke: 77,72 prosent
Se mer informasjon i årsrapport 2020: https://www.aut Bompengeinnkreving i 2020 (autopass.no)