Kan jeg få brikke på grensen?

Vi anbefaler at du bestiller brikke i posten slik at du får tid til å feste den i frontruten før du kommer til Norge. Det er mulig å få brikke på tollstasjoner og ferjer langs grensen.


Kan jeg forhåndsregistrere brikkeavtale før jeg henter brikke på grensen?

 

  • Du kan forhåndsregistrere alt utenom brikkenummer
  • Fysisk brikke hentes på distribusjonsstedet på grensen
  • På brikken står et brikkenummer. Hent opp forhåndsregistreringen på autopass.no, tilføy brikkenummeret og sluttfør brikkeavtalen.

Er min utenlandske bombrikke gyldig i Norge?

AutoPASS-brikker og brikker fra SkyttelPASS, Brobizz og Øresundbroen er gyldige brikker i Norge. Husk at brikken må være knyttet til bilens registreringsnummer i brukeravtalen, for å være gyldig i Norge. Logg inn på Min Side hos din brikkeutsteder for å forsikre deg om at knytningen er korrekt.    


Jeg må reise og brikken rakk ikke frem i posten før avreise. Hva skal jeg gjøre?

Kjør til grensen, hent brikke og monter den i frontruten. Får du feilmelding når du registrerer brukeravtale for bombrikken du har hentet, kontakt selskapet som bestilte brikke tilsendt per post. Be dem logge inn på Min Side for å frigjøre bilens registreringsnummer fra brikken som er på vei i posten. Registrer ferdig brikkeavtalen.

 

 


Kan jeg få faktura for brikkeavtale på mitt språk?

Faktura sendes kun på norsk og engelsk. Se vedlagt oversettelse av en norsk faktura til engelsk faktura forklart på engelsk. Faktura skal betales i norske kroner (NOK) til norsk bankkonto.


Kontaktinformasjon for obligatorisk brikke tunge kjøretøy

Telefon: 22 98 40 00 (alle hverdager kl. 09:00–15:00)

Telefon fra utlandet: +47 22 98 40 00 (alle hverdager kl. 09:00–15:00)

fremtindservice.no/kundeservice/ (alle hverdager kl. 08:00–18:00)

For informasjon om din avtale, kontakt ditt bompengeselskap


Hvem kontakter jeg for å få bombrikke eller om allerede inngått brikkeavtale?

Har du spørsmål om brikkeavtalen din eller hvordan du kan opprette avtale og skaffe brikke, ta kontakt med det utstederselskapet som du har avtale med eller et annet utstederselskap. Her finner du oversikt over selskapene og kontaktinformasjon til disse.  

Er du usikker på hvilket utstederselskap du har avtale med, sjekk siste faktura. Alle selskap har egne hjemmesider der du kan logge inn på Min side og disponere din brukeravtale. 

 


Hvordan fungerer bomstasjonene i Norge?

Det finnes om lag 66 bompengeanlegg i Norge merket med AutoPASS der du kan betale med bombrikke. Du kjører rett igjennom uten å stoppe, uavhengig av om du har bombrikke eller ei. 

 


Hvilke bombrikker kan brukes i Norge og hvor kan AutoPASS-brikken brukes?

AutoPASS-brikker og Brobizz-brikker fra Brobizz AS og Øresundbroen er gyldige brikker i Norge, Sverige og Danmark. I tillegg kan Brobizz-brikken brukes i Østerrike. Husk at brikken må være knyttet til bilens registreringsnummer.

Se mer informasjon fra BroBizz, ØresundBizz og EasyGo.


Må motorsykler og mopeder betale bompenger i Norge?

Det kreves ikke inn bompenger for motorsykler og mopeder i Norge, unntatt på enkelte ferjesamband. 


Hva gjør jeg hvis jeg har kjørt gjennom et bompengeanlegg uten å betale?

Alle bomstasjoner i Norge er automatiske. Du kjører rett igjennom uten å stoppe, selv om du ikke har bombrikke i kjøretøyet. Registreringsnummeret på alle kjøretøy uten bombrikke fotograferes. Faktura sendes eier av bilen i posten uten ekstra gebyr. Det gjelder også utenlandske kjøretøy.


Hvordan tegner jeg firmaavtale?

Både norske og utenlandske selskaper kan tegne firmaavtale. Den gjør det mulig å knytte flere kjøretøy til en avtale, men det må være en unik brikke i hvert kjøretøy. Firmaavtale gis til næringslivs- og kollektivtransportselskaper og knyttes til organisasjonsnummer.

Les også obligatorisk brikke for tunge kjøretøy


Lurer du på noe om obligatorisk brikke?

Se spørsmål og svar om obligatorisk brikke.


Hvordan bruker jeg Min side?

Vi har laget en brukerveiledning som du finner her: www.autopass.no/veiledning-min-side