Vedtak om bompengefinansiering: Lokalpolitisk vedtak, forberede bompengesak, stortingsproposisjon utarbeides og fremmes av regjeringen, endelig vedtak i Stortinget. Illustrasjon.Illustrasjon: Statens vegvesen

Bompengeinnkreving: Bompengeselskapet tar opp lån, bomstasjon etableres, driftsfase, bompengeinnkrevingen avsluttes. Illustrasjon.Illutrasjon: Statens vegvesen

Innkrevingssystemet: Bompassering registreres, brikke/bilder identifiseres, faktura sendes til kunden. Illustrasjon.Illutrasjon: Statens vegvesen

  • De fleste bomstasjoner i Norge er automatiske.
  • Det er to kategorier bompengeprosjekter; bompenger på veistrekninger og som en del av bypakker.
  • Hovedformålet med bompengefinansiering er å få til raskere utbygging av infrastruktur på vei. I noen byområder kan bompenger være et trafikkregulerende middel som skal bidra til å redusere bilbruk og forbedre miljøet. Det innebærer at bompengene kan brukes til å styrke kollektivtransport og øke og sikre fremkommelighet for gående, syklende og kjørende. Se mer informasjon i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2929) og Vegloven § 27.
  • Det forutsettes lokalpolitisk beslutning om et bompengeprosjekt skal realiseres før forslaget går via Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet til endelig avgjørelse på Stortinget.
  • Informasjon om bompasseringer for de med AutoPASS-avtale finnes på Min side. Har man ikke tegnet AutoPASS-avtale, blir det fakturert fullpris. Passeringsinformasjon kommer på faktura.
  • Takstskilt i byer er begrenset, men brukes på veier utenfor og mellom byer.
  • De aller fleste bompengeprosjekter opererer med etterskuddsbetaling og 20 prosent rabatt for biler med AutoPASS-avtale i takstgruppe 1 og M1-klasse. Gjelder takstgruppe 1 (personbiler under 3500 kg og M1-klasse inkl. de fleste bobiler, campingbiler og enkelte andre større personbiler)
  • AutoPASS-brikken kan brukes i alle automatiske bompengeanlegg og på enkelte ferjestrekninger i Norge. Se autopassferje.no om hvilke ferjestrekninger det gjelder. Brikken kan også brukes på ferjer og broer i Sverige og Danmark, se EasyGo.com for mer informasjon.
  • Det er to typer AutoPASS-betaling på ferje, avhengig av hvilke ferjesamband som benyttes. Enten betaler man med AutoPASS-brikke, kontakt et bompengeselskap eller med AutoPASS ferjekort, kontakt driftsselskapet, se autopassferje.no

Fordeler med AutoPASS-avtale og fastmontert brikke i kjøretøyet:

  • 20 prosent rabatt
  • Rabatt i form av timesregel og passeringstak i enkelte bompengeanlegg
  • Rabatt for El-biler
  • Alle passeringer faktureres fra det bompengeselskapet du har AutoPASS-avtale med uavhengig av hvor i landet du har kjørt
  • Tilgang til alle passeringsopplysninger: https://minside.autopass.no/
  • Du kan ha flere kjøretøy på samme avtale, men hvert kjøretøy må ha sin unike brikke koblet opp til sitt
  • registreringsnummer.

Oppdaterte tall

Foreløpige tall 2018:

  • 62 bompengeprosjekter
  • 657 millioner passeringer
  • Brikkeandel: 78,6 prosent
  • Inntekter: 11,0 mrd kr
  • Driftskostnader: 780 millioner kr
  • Total lånegjeld: 58 mrd kr