Introduksjon
Bompengeinnkreving er fullautomatisert, fra registrering i bomstasjon, til fakturering og registrering av innbetaling. Bare i unntakstilfeller skjer manuell behandling i forbindelse med bompengeinnkreving.
Dette dokumentet forklarer hvordan bompengesystemene samler inn og bruker personopplysningene dine.
Behandlingsansvarlig
Bompengeselskapene og Statens vegvesen har såkalt felles behandlingsansvar for personopplysninger i sentrale systemer i bompengesektoren, Se grafisk oversikt over bompengesystemene (PDF). Partene har inngått en avtale om hvordan de nærmere fordeler det felles ansvaret. I all hovedsak gjelder følgende ansvarsfordeling: Bompengeselskapene skal kreve inn bompenger og gi informasjon til de som er registrert i bompengesystemene. Statens vegvesen skal inngå avtaler med leverandører av sentrale bompengesystemer, gi overordnet informasjon om behandling av personopplysninger i systemene og melde eventuelle avvik i de sentrale bompengesystemene til Datatilsynet.
Statens vegvesen og hvert bompengeselskap vil publisere en personvernerklæring med spesifikk informasjon for deres selskap.
Fra 01.12.2020 starter en interimsperiode for behandlinger som gjelder brikkeavtale med Fjellinjen. Dette er en overgangsperiode der de samme personopplysninger utveksles i samme innkrevingssystem som før. Interimsperioden oppstår i sammenheng med at Fjellinjen AS har solgt sin AutoPASS-utsteder til Fremtind forsikring AS.
Formål
Formålet med å behandle personopplysninger er å kreve inn bompenger slik Stortinget har besluttet, herunder også forvaltning av bompengesystemene.
Rettslig grunnlag
Hjemmelsgrunnlaget er personvernforordningen art. 6 1. e) og femte ledd i veglova § 27.
Så langt bompengeselskapet også utsteder bombrikker, har det for denne del av virksomheten hjemmelsgrunnlag til å behandle personopplysninger i kraft av avtale (AutoPASS avtale) inngått med den enkelte kunde, jf. personvernforordningen art. 6 1. b).
Kategorier av personopplysninger
Følgende 23 kategorier av personopplysninger behandles i bompengesystemene. For den enkelte person behandles bare de kategoriene vi har opplysninger om og som det er behov for.
- Navn (Fornavn, mellomnavn, etternavn)
- Adresseopplysninger (gateadresse/postboks, postnummer, poststed)
- Kontaktinformasjon (telefon, e-post adresse)
- ID-nummer (fødselsdato / fødselsnummer, D-nummer)
- Kundenummer / avtalenummer
- Kundens rolle (i organisasjonen)
- Arbeidsgiver og -sted
- Brikkenummer (PAN)
- Kjøretøyets kjennemerke / land
- Beskrivelse av kjøretøy (takstgruppe, vekt, lengde, modell, drivstofftype, utslippskasse, kjøretøyklassifisering, ladbar ja/nei)
- Bilde / film (av kjøretøyets registreringsnummer)
- Passeringstid og -sted
- Parkeringstillatelse for forflytningshemmede (sensitiv personopplysning)
- Årsaker til rabatt og fritak (utover kategori 13)
- Vurderinger og mottatt dokumentasjon i forbindelse med brukers kontakt med bompengeselskapet (fritekstfelt)
- Bankkontonummer
- Fakturaopplysninger (passeringsopplysninger, beløp, forfallsdato, adresseopplysninger, etc)
- Betalingsregler (avtalegiro, papirfaktura, forskudd etc)
- Faktura- og betalingshistorikk
- Årsakskode for å avslutte innkreving uten betaling
- Registreringskode (koder fra bomstasjon ved bompassering)
- Statuskode for kunde, kjøretøy og avtale
- Min Side Request ID for hvert søk, forrige innloggingsdato, passord for brukere som logger inn utenom ID-porten
Når det gjelder kategori 4 (ID-nummer) behandles normalt kun fødselsdato. Fødselsnummer/D-nummer behandles bare når dette sendes inn fra kunden.
Behandling av personopplysningene
Bompengesystemene behandler alle passeringer av bomstasjon med og uten bombrikke. Bompengesystemene brukes til automatisk identifisering av kjøretøy som passerer bomstasjon, fastsettelse av takst, rabatt og betalingsfritak for den enkelte passering og innkreving av bompenger. Bompengesystemene behandler også AutoPASS-avtaler mellom den registrerte og bompengeselskapet.
Hvert bompengeselskap behandler personopplysninger for de som passerer i selskapets bomstasjoner og for de som har AutoPASS-avtale med selskapet. Statens vegvesen behandler personopplysninger for alle bompengeselskap for å teste og sørge for at sentrale bompengesystemer fungerer slik de skal. Statens vegvesen og bompengeselskapene inngår databehandleravtaler med sine respektive underleverandører som behandler personopplysninger i bompengesystemene.
Personopplysninger som er innhentet lagres så lenge de behandlingsansvarlige har behov for dem for å kreve inn bompenger og behandle klager, forvalte IKT-systemet og utarbeide aggregert statistikk for bompenger og for å oppfylle oppbevaringsplikt etter bokføringsloven. Personopplysninger som er bokføringspliktige lagres i 5 år i henhold til bokføringsloven § 13. Det vil i løpet av 2019 bli gjennomført ekstraordinær sletting av historiske data som det ikke lenger er behov for.
Hvor personopplysningene hentes fra
De fleste opplysninger som behandles i bompengevirksomheten er personopplysninger som ikke innhentes direkte fra personen som registreres. Dette gjelder opplysninger som registreres når et kjøretøy passerer en bomstasjon. Det genereres også opplysninger når passeringsopplysninger sammenstilles med opplysninger om kjøretøyet, fra motorvognregister, avtaler om AutoPASS-brikke eller utenlandsk bombrikke, og miljøregister for drivstoff og utslippsklasse.
Den som inngår AutoPASS-avtale gir opplysninger om kunde og kjøretøy. Videre gir den registrerte opplysninger når vedkommende eventuelt kontakter bompengeselskapet.
Hvem som mottar personopplysningene
Den som har inngått AutoPASS-avtale kan se bompasseringer som belastes avtalen på Min side eller ved å kontakte bompengeselskapet. Dermed er det i noen tilfeller en annen enn den som passerte bomstasjonen som mottar opplysning om tid og sted for passering. Det gjelder for eksempel hvis bilen er leid eller lånt, tilhører arbeidsgiver eller bilkollektiv, det er en felles AutoPASS-avtale for flere biler i familien, eller tidligere eier ikke avsluttet avtalen sin da bilen ble solgt. Kjøretøyet kan være omfattet av en AutoPASS-avtale selv om bombrikken ikke er montert i frontruten. Du kan spørre et bompengeselskap om det finnes en avtale for kjøretøyet du bruker.
Bompengeselskapene og Statens vegvesen benytter utenlandske leverandører for deler av arbeidet. Innkreving fra utenlandskregistrerte kjøretøy uten bombrikke foretas av Euro Parking Collection (EPC) med base i Storbritannia. EPC behandler personopplysninger i landet der kjøretøyet som kjørte i Norge er registrert. Bompengeselskapene benytter utenlandske leverandører både innenfor og utenfor EØS-området for manuell identifisering av registreringsnummer hvis bildene fra bomstasjonen ikke kan tolkes automatisk.
Lister over gyldige bombrikker koblet med registreringsnummer sendes til selskap for ferjer og broer utenfor Norge der man kan betale med AutoPASS-brikken. Dette gjelder Øresundsbroen, Storebæltsbroen og Scandlines ferjestrekninger Helsingborg-Helsingør, Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.
Bompasseringer i Norge som skal betales med bombrikke fra utenlandske brikkeutstedere sendes til disse utstederne. Dette gjelder Brobizz AS og Øresundsbro Konsortiet (Danmark).
Lister over gyldige bombrikker koblet med registreringsnummer for kjøretøy i takstgruppe 2 (kjøretøy over 3 500 kg), og bare brikkenummer for takstgruppe 1, sendes daglig til tollvesenet, politiet og kontrollenheten i Statens vegvesen, som kontrollerer påbud om obligatorisk tungbilbrikke.
Personopplysninger utover ovennevnte kan kun utleveres om det foreligger lovhjemmel, eksempelvis utlevering til politiet i henhold til straffeprosessloven.
Automatiserte avgjørelser
Det avgjøres maskinelt hvilken takst som skal belastes for en bompassering. Avgjørelsen tas basert på en liste over gjeldende takster og regler for å fastsette vektklasse og utslippsklasse for biler med og uten AutoPASS-avtale. Takstene er publisert på nettsiden til bompengeselskapene.
Alle bompasseringer fordeles på to vektklasser. Dette er kjøretøy opp til 3 500 kg (takstgruppe 1) og kjøretøy over 3 500 kg (takstgruppe 2). For kjøretøy med avtale er vektklassen registrert i avtalen, mens for kjøretøy uten AutoPASS-avtale innhentes vektklasse fra landets kjøretøyregister. For kjøretøy med avtale er alle kjøretøy i kjøretøykategori M1 registrert i takstgruppe 1 uavhengig av vekt.
I bomstasjoner med miljødifferensierte takster belastes korrekt takst hvis bompengeselskapet kjenner kjøretøyets drivstoff-/utslippsklasse. Informasjonen er kjent for norskregistrerte kjøretøy med og uten AutoPASS-avtale, fordi den innhentes automatisk fra norsk kjøretøyregister. Bompengesystemet har ikke tilsvarende automatisert tilgang til utenlandske bilregistre. Utenlandskregistrerte kjøretøy, med og uten AutoPASS-avtale, kan selv registrere og laste opp dokumentasjon på drivstoff-/utslippsklasse på www.autopass.no/ed. Hvis bompengesystemene ikke har registrert miljøegenskaper belaster systemet høyeste takst for kjøretøyets vektklasse.
Det avgjøres maskinelt hvilken rabatt som skal trekkes fra takst for passering. Det er bare kjøretøy med AutoPASS-avtale som har krav på rabatt. Kriterier for å få rabatt og rabattens størrelse er fastsatt for det enkelte bompengeprosjekt. Systemet vil for eksempel sammenligne hver passering med tidligere passeringer med samme bombrikke for å innvilge 100 % rabatt etter maksimalt antall betalende passeringer per måned (månedstak) og/eller fordi kjøretøyet kun skal belastes en passering i løpet av en time (timesregel).
Det avgjøres maskinelt om det skal gis betalingsfritak for passeringen. Avgjørelsen tas basert på kjøretøyets AutoPASS-avtale. Den som mener seg berettiget til betalingsfritak kan søke bompengeselskapet om det. Se liste over grupper som kan ha rett til betalingsfritak her og på bompengeselskapenes nettsider.