Hvor tegner jeg AutoPASS-avtale?

Hos et bompengeselskap. På siden Obligatorisk brikke for tunge kjøretøy er det lenker til bestillingsskjema som vil gi avtale med Fjellinjen og til nettsiden til andre bompengeselskap. 


Hvordan tegner jeg avtale?

Du fyller ut et enkelt skjema på nettet og får brikken i posten. Skjemaet er avtalen som knytter brikken til kjøretøyets registreringsnummer.


Hva betyr feilmeldingen?

Hvis utenlandsk registreringsnummer inneholder et tegn som ikke er et latinsk tegn, må tegnet konverteres til et latinsk tegn i skjema for å inngå brikkeavtale.Kun latinske bokstaver.

 


Hvilket bompengeselskap har jeg avtale med?

Navnet til bompengeselskapet står på fakturaen. Har du ikke mottatt noen faktura enda, står navnet på den forhåndsfylte brikkeavtale som du har registrert før innreise til Norge. Du kan eventuelt kontakte hvilket som helst bompengeselskap og oppgi nummeret som er trykket på brikken  så finner de det ut for deg.

 


Hvordan vet jeg at brikken min er gyldig?

Du kan sjekke om avtalen din er gyldig på Min side hos det bompengeselskapet som du har avtale med. 


Hva må jeg gjøre hvis jeg kjøper eller selger tung bil?

Selger må ta bombrikken ut av bilen og fjerne den fra avtalen via Min side eller  kontakte det bompengeselskapet som har levert brikken. Kjøper må tegne brikkeavtale og skaffe seg bombrikke før man overtar kjøretøyet. Brikken må knyttes til kjøretøyets registreringsnummer og monteres i frontruten før man kan kjøre.

 


Hvordan endrer jeg registreringsnummeret i avtalen?

Du kan endre dette på Min Side, eller du kan ta kontakt på telefon, webchat eller e-post med det bomselskapet du har inngått avtale med. Du må endre avtalen med en gang du overfører brikken til et annet tungt kjøretøy, ellers vil kjøretøyet bli ilagt tilleggsavgift ved kontroll.


Kan jeg feste brikke i ruten, men vente med å inngå eller endre brikkeavtalen?

Nei, det kan du ikke. Brikkenummeret må være koblet til bilens registreringsnummer. 


Hvordan kan jeg avslutte en brikkeavtale?

Du kan avslutte en brikkeavtale på Min Side eller ved å kontakte det bompengeselskapet som du har inngått avtale med. Er du kunde hos f.eks. Fjellinjen kan du kontakte dem på telefon 22984000, via chat eller kontaktskjema på fjellinjen.no. Du må sende brikken i retur til bompengeselskapet for å få tilbake depositumet.


Kontaktinformasjon

Telefon: 22 98 40 00 (alle hverdager kl. 09:00–15:00)

Telefon fra utlandet: +47 22 98 40 00 (alle hverdager kl. 09:00–15:00)

fremtindservice.no/kundeservice/ (alle hverdager kl. 08:00–18:00)

For informasjon om din avtale, kontakt ditt bompengeselskap