Hvor tegner jeg AutoPASS-avtale?

Hos et bompengeselskap. På siden Obligatorisk brikke for tunge kjøretøy er det lenker til bestillingsskjema som vil gi avtale med Fjellinjen og til nettsiden til andre bompengeselskap. Les om utenlandske brikker godkjent i Norge på www.easygo.com (nordisk side).


Hvordan tegner jeg avtale?

Du fyller ut et enkelt skjema på nettet og får brikken i posten. Skjemaet er avtalen som knytter brikken til kjøretøyets registreringsnummer.


Hva betyr feilmeldingen

Kun latinske bokstaver.

 


Hvilket bompengeselskap har jeg avtale med?

Navnet står på fakturaer for bompenger. De som henter brikke langs grensen eller bestiller brikke på skjemaet på mange språk på autopass.no får avtale med Fjellinjen AS. Du kan eventuelt kontakte hvilket som helst bompengeselskap og oppgi nummeret som er trykket på brikken, så finner de det ut for deg.


Hvordan vet jeg at brikken min er gyldig?

Du kan sjekke om avtalen din er gyldig på «Min side» hos bompengeselskapet du har avtale med.  I bomstasjoner betyr grønt lys gyldig avtale. Andre lyssignal kan variere mellom de ulike bomstasjonene, ta kontakt med bompengeselskapet om du er i tvil.


Hva må jeg gjøre hvis jeg kjøper eller selger tung bil?

Selgeren må ta brikken ut av bilen og fjerne brikken fra avtalen via «MinSide» eller ved å kontakte det bompengeselskapet som har levert brikken. Kjøper må tegne avtale og skaffe seg brikke før han henter kjøretøyet. Brikken må knyttes til kjøretøyets registreringsnummer og monteres i frontruten før man kan kjøre.


Hvordan endrer jeg registreringsnummeret i avtalen?

Du kan endre dette på «Min Side», eller du kan ta kontakt på telefon, webchat eller e-post med det bomselskapet du har inngått avtale med. Du må endre avtalen med en gang du overfører brikken til et annet tungt kjøretøy, ellers vil kjøretøyet bli ilagt tilleggsavgift ved kontroll.


Kan jeg feste brikke i ruten, men vente med å inngå eller endre brikkeavtale?

Nei, ikke hvis du vil unngå gebyr. Brikkenummeret må være koblet til bilens registreringsnummer før bilen stoppes i kontroll. 


Hvordan kan jeg avslutte en avtale?

Du kan avslutte en avtale på «Min Side» eller ved å kontakte bompengeselskapet som har levert brikken direkte. Er du kunde hos f.eks. Fjellinjen kan du kontakte dem  på telefon 02050, via chat eller kontaktskjema på fjellinjen.no. Du må sende brikken i retur til bompengeselskapet for å få tilbake depositumet på kr 200,-.


Hvor raskt får jeg grønt lys i bomstasjonene?

Brikkeavtalen er gyldig fra den inngås, men du kan få hvitt lys eller ikke noe lys i bomstasjonene det første døgnet. Det kan ta et døgn fra avtalen inngås til den står på statuslisten i bomstasjonene som så gir grønt lys ved passering. Kontakt bompengeselskapet ditt hvis lyssignal uteblir også etter det første døgnet.


Kontaktinformasjon

Telefon: 02050 (alle hverdager kl. 08:00–16:00)

Telefon fra utlandet: +47 21 03 17 64 (alle hverdager kl. 08:00–16:00)

www.fjellinjen.no/chat (alle hverdager kl. 08:00–20:00)

For informasjon om din avtale, kontakt ditt bompengeselskap